Vespa PX 200 Millenium. Kuva: Khaosaming

Vespa P-sarjan toinen versio, PX, esiteltiin 1983. P-sarjan skootterit säilyivät koko tuotantoajan lähestulkoon muuttumattomina kokien vain kosmeettisia parannuksia. Tärkeimpiä uudistuksia mallisarjan kestäessä olivat vilkut, tuoreöljyvoitelu ja levyjarru, jotka lisättiin kilpailutilanteen niin vaatiessa. Viimeinen mallipäivitys tehtiin vuonna 2000, kun millennium-mallissa palattiin Piaggion vanhan logon ja fontin käyttöön.

P200E:n yksisylinterinen kaksitahtimoottori oli peräisin mallisarjan edeltäjästä Vespa Rallysta, kun taas pienemmät versiot käyttivät Vespa Sprintistä periytyvää moottoriratkaisua. Mallityypissä PX esiteltiin kehittyneempi sivuposkien kiinnitysmekanismi, jonka vivut olivat piilossa lukitun satulan alla. Muutoin rungot olivat kaikissa identtiset. Edeltäviin malleihin verrattuna P-sarjassa merkillepantavaa olivat kulmikas muotoilu ja kasvanut koko.

1985–1990 oli tuotannossa PX125-mallista kehitetty urheilullisempi versio T5 (Pole Position), jossa oli viisi huuhtelukanavaa ja alumiinisylinteri.

Katso kaikki PX-sarjan tuotteet tästä linkistä.

PX