Ensimmäinen kysymys onkin, pitääkö 2-tahtiseen skootteriin, kuten Vespa vaihtaa öljyt? Eikö öljy sekoiteta bensan joukkoon tai laiteta erilliseen säiliöön? Näin on mutta, vaihde laatikon öljyt tulisi vaihtaa aika ajoin.
Vespa PX:n käyttöohjekirja mainitsee öljymäärän tarkistusväliksi 4000 km ja vaihtoväliksi 8000 km. Itse vaihdan öljyt keväällä ajokauden alussa, aivan 8000 kilometriä ei kaudessa tule, kun ajopelejä on pari.
Öljynlaadun kanssa pitää olla tarkka. Seuraa ja noudata tarkasti valmistajan ohjeita. Useimmissa klassikko skoottereissa on niin sanottu märkäkytkin, eli kytkin levyt ui öljyssä. Vääränlainen öljy saattaa pilata kytkimen tai aiheuttaa toimintahäiriöitä kytkimessä. Jotkut öljyn lisäaineet turvattaa korkkiset kytkinpinnat, niin että kytkin ei enää irroita. Vääränlainen öljy saattaa myös liian liukkaana aiheuttaa kytkimen luistamista.
Useimmissa vanhoissa Vespoissa tulee käyttää vaihteistoissa SAE 30 viskositeetin moottoriöljyä, joka on sama asia kuin SAE 80 vaihteistoöljy. Miksi sitten käyttää moottoriöljyä, jos vaihteistoöljykin on olemassa. Probleema tulee siinä, että useimmat tämän päivän vaihteistoöljyt ovat lisäaineistettuja, joka taas saattaa aiheuttaa aiemmin mainittuja ongelmia. Suosittelen siis käyttämään SAE30 öljyä.
Pientä päänvaivaa aiheuttaa yleensä, ainakin ensimmäisellä kertaa öljyn täyttöaukon pieni reikä. Paikkakin on sellainen, että puolison mehun pullotus suppilostakaan ei usein ole apua. SIP Scootershopin valikoimassa on kätevä 2,5 dl SAE 30 öljy, jossa purkissa itsessään on pitkä kaatonokka. Mukana tulee vielä lisäosa (kuvan sininen putki), joka kaventaa nokan kärjen täyttöaukkoon sopivaksi.
Alla vielä SIP tytön näytös siitä kuinka homma hoituu.